بيشتر
منوی راهبری
صفحه اصلي
آلبوم خبری
اخبار مهم
جستجو
کتاب و کتابخوانی
گزارش تصویری
نزدیک ترین کتابخانه کجاست؟
نهادها و سازمان ها
هفته کتاب
ورود
er

se

sdf

sdf
معلمین شهر باران در کتابخانه گردهم آمدند: کتاب عرفان حافظ اثر ماندگار شهید مطهری نقد و بررسی شد به همت مسئول و کتابداران کتابخانه عمومی خاتم الانبیا(ص) رشت وهمزمان با سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری و گرامیداشت مقام معلم، کتاب عرفان حافظ اثر ماندگار استاد شهید مطهری نقد و بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان در نشست نقد و بررسی کتاب عرفان حافظ که امروز یکشنبه(12 اردیبهشت ماه) و با حضور جمعی از علاقمندان، معلمین مدارس شهر رشت، اعضای کتابخانه های عمومی و مهران یزدانی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رشت به آثار استاد شهید مرتضی مطهری برگزار شد، داریوش فرضی، یکی از اساتید ادبیات فارسی و از نویسندگان استان این اثر ماندگار را نقد و بررسی کرد.
داریوش فرضی با تقسیم بندی مطالب به دو بخش راههای شناخت حافظ وعرفان عملی‏ گفت: دیوان حافظ از قدیم الایام یک دیوان عرفانی تلقی شده است. البته دواوین عرفانی در شعر فارسی زیاد است، ولی نه خیلی زیاد، و آنهایی که واقعاً عرفان شناخته شده است به معنی اینکه تلقی دیگران این بوده است که گوینده واقعاً مرد عارفی بوده است و ادراکات و احساسات عارفانه خودش را در شعرش منعکس کرده و وارد در عرفان بوده است، چنین دیوانهایی در زبان فارسی زیاد نیست، غالباً مقلدند نه عارف، ولی البته هست، دیوان عطار مسلّم دیوانی است عرفانی، اشعار عراقی اشعاری است عرفانی، دیوان مغربی دیوانی است عرفانی، و از همه معروفتر و شاخصتر دو دیوان است. دیوان مثنوی و دیوان حافظ.
این استاد ادبیات فارسی ادامه داد: ما اگر بخواهیم درباره عرفان حافظ بحث کنیم، اول باید به این نکته توجه کنیم که عرفان دو قسمت است.عرفان نظری و عرفان عملی. عرفان عملی عبارت است از سیر و سلوک انسان، یا بیان سیر و سلوک انسان‏ الی اللَّه، و به عبارت دیگر بیان حالات و مقامات انسان در سیر به سوی حق، از اولین منزلی که عرفا آن را «منزل یقظه» نام می‏نهند، یعنی منزل بیداری، تا آخرین منزل که منزل وصول به حق است و آنها آن را تعبیر به «توحید» می‏کنند، یعنی از نظر عارف توحید حقیقی جز با وصول به حق حاصل نمی‏شود، عارف توحیدهای قبل از این مرحله را توحید واقعی نمی‏داند.
استاد دانشکده ادبیات دانشگاه گیلان گفت: شما اگر منازل السائرین خواجه عبداللَّه انصاری را ملاحظه کرده باشید و این کتاب اخیراً به فارسی هم ترجمه شده است می‏بینید که منازل سلوک را به صورت صد منزل بیان کرده و ده منزل ده منزل کرده است، از بدایات شروع و به نهایات منتهی می‏شود.
فرضی خاطر نشان کرد:از نظرعرفا این مسئله یک مسئله تجربی و آزمایشی است. در میان علومی که ما در گذشته داشته‏ایم، بیش از هر علم دیگری شبیه به علوم امروزی از نظر متکی بودن به نوعی آزمایش عملی، و از همه نزدیکتر، همین عرفان عملی است و احیاناً فرنگیها هم اینها را به عنوان «تجربیات درونی» تعبیر می‏کنند. در همین بحثهای آقای دکتر عبدالرحمن بدوی‏  هم که تعبیرات ایشان غالباً تعبیرات فرنگی بود، یا تعبیراتی که اقبال لاهوری دارد، که باز تعبیراتی است که از فرنگیها گرفته است، در مورد این سیر و سلوک معنوی تعبیر به «تجربه درونی» می‏کنند، و این از نظر روان شناسی یک وادی ناشناخته‏ای است، و هر روان شناسی نمی‏تواند روان شناسی عرفانی را درک کند، زیرا تا کسی عملًا به دنیای روح وارد نباشد چه را می‏خواهد آزمایش کند؟
در این نشست چند تن از معلمان نیز نظرات خود در خصوص این اثر را بیان کردند. همچنین در پایان این نشست ادبی، از معلمان پیشکسوت شهر رشت با اهدای لوح تقدیر از سوی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان تقدیر شد.
 
 
تعداد بازديد اين صفحه: 1491